خانم نصیری : زن محور حقیقی یک جامعه است .

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۰ کد : ۶۱۳۵ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۶۰۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) مراسم عزاداری باحضور سرکار خانم نصیری کارشناس ومشاورمذهبی در امور بانوان، در پردیس خواهران دانشگاه کاشان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) مراسم عزاداری باحضور سرکار خانم نصیری کارشناس ومشاورمذهبی در امور بانوان، در پردیس خواهران دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

نصیری با اشاره به دو آیه ابتدایی سوره قدر که چرا خداوند می فرماید نمی توان منزلت شب قدر را درک کرد و شناخت از قول امام صادق (ع) در تفسیر این آیات گفت : منظور از شب قدر که درک بالایی می خواهد مادر ما حضرت زهرا (س) می باشد. هرکس بتواند مادر مارا بشناسد شب قدر را که محل رفت وآمد ملائکه ونزول برکات است را هم می تواند درک کند.

 

وی در ادامه فرمود: زمان شهادت حضرت زهرا (س) از اسرار الهی است ، همانطور که محل دفن وقبرایشان برکسی آشکار نیست . هرچیزی که مکتوم وناشناختنی است زیباتر است واین برای زنان درس بزرگی است . زنان هرچقدر نادیدنی وکم تر در دسترس باشندبرای دیگران جذابیت بیشتری ایجاد می کنند .

 

کارشناس مذهبی در اموربانوان در باب حقانیت سند حدیث شریف کساء که راوی آن شخص حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می باشد و با اشاره به شبهاتی که دشمنان در چند سال اخیر در باب سندیت این حدیث گفته اند که شیخ عباس قمی صاحب کتاب ارزشمند مفاتیح الجنان این حدیث را در پایان کتاب نیاورده است اظهار داشت : ایشان هیچ گاه نگفت که حدیث کساء صحیح نیست.

 

سرکار خانم نصیری به محدث بودن شیخ عباس قمی اشاره کرد و گفت : محدث یعنی کسی که اشراف کامل به احادیث و کتب دیگر دارد . ایشان در کتاب منتهی الآمال بعد از بیان زندگانی امام حسین (ع) به حدیث کساء اشاره و دلایل اینکه چرا درکتاب مفاتیح نیامده راذکر می کنند. یکی از دلایل این است که حدیث کساء به این شکل که در کتب دعا آمده نیست وداستان آن ذکرشده است . حال اگر کسی می خواهد به اجروپاداش آن برسد به هر شکلی بخواند از ثواب آن بی بهره نمی ماند.

 

وی در ادامه افزود : نزول آیه تطهیر از نکات مهم این حدیث گرامی می باشد : " اِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً." این آیه از مهم ترین اعتقادات شیعه است که می توان به ان استناد شود. افتخارشیعه این است که پیرو کسانی ست که پاک تر از آنها روی کره زمین وجود نداشته وندارد.

 

 

 

ایشان همچنین گفت : اهمیت دیگر این حدیث در اثبات ولایت وعصمت امیرالمؤمنین (ع) می باشد . همانطورکه می بینیم در قسمتی از این حدیث خطابی که پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) دارد نمایانگر ولایت داشتن آن حضرت بعد از پیامبر (ص) می باشد .چرا که آن حضرت می فرمایند: "السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیّی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی " .

 

 

 

نصیری اظهار داشت : یکی از رمزهای بزرگ حدیث کساء، معرفی جایگاه والای حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اینکه ایشان خود با وجود اینکه پیغمبرنیست صدای فرشته وحی (جبرائیل ) را می شنود. در بخشی از حـدیـث، زمـانی که جبرائیل امین از خداوند متعال می‌پرسد این پنج نفری که این همه فضائل دارند و آسمان‌ها و زمین و همه‌ی موجودات به برکت وجود آن بزرگواران خلق شده، چه کسانی هستند؟ خداوند پاسخ می‌دهد: «هُمْ فاطِمَهُ وَاَبُوها وَبَعلُها وَبَنُوها»: «آنان: فاطمه، پدر، شوهر و فرزندانش هستند». این عبارت نشان دهنده‌ی جایگاه والا و شناخته شده‌ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آسمان‌ها و در میان فرشتگان الهی است.

 

وی با اشاره به نکات عمیق نهفته در این حدیث بیان داشت : وقتی خداوند می خواهد عده ای را معرفی کند با محوریت یک زن معرفی می کند. زن محور یک جامعه است . با اشاره به آیه 11 سوره تحریم خداوند وقتی می خواهد برای زنان و مردان تاریخ الگو معرفی کند از 2 زن به نام های آسیه همسر فرعون (نمونه یک زن بدسرپرست ) و مریم مادر حضرت عیسی (نمونه یک زن بی سرپرست جامعه خود) نام می برد .تربیت یک مادر آنقدر اهمیت دارد که حتی لقمه حرام فرعون را هم می تواند خنثی کند. چون جایگاه زن جایگاه مهمی است و حقیقت یک جامعه و تربیت یک نسل از آن زن است .

 

ثبت نهایی از شرکت کنندگان در دومین مرحله از طرح " یه قرار معنوی " ، عزاداری و روضه خوانی حضرت زهرا (س) و پذیرائی شله زرد پایان بخش این جلسه معرفتی و مذهبی بود.


 





( ۱ )

نظر شما :