استادطرح مطالعاتی کتب مرحوم صفائی حائری : با وجود قرآنی با ظرافت های بسیار زیاد،باید اهل شعور وتفکر باشیم

۲۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۸ کد : ۶۱۲۷ فرهنگی اخبار فوق برنامه
تعداد بازدید:۵۵۶
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ؛ مرحله اول مسابقه کتابخوانی " روش برداشت از قرآن " نوشته مرحوم استاد علی صفائی حائری (عین صاد) با حضورحجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ابراهیمی در پردیس خواهران دانشگاه کاشان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ؛ مرحله اول مسابقه کتابخوانی " روش برداشت از قرآن " نوشته مرحوم استاد علی صفائی حائری (عین صاد) با حضورحجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ابراهیمی در پردیس خواهران دانشگاه کاشان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی این مرحله از مسابقه رابه دوبخش تقسیم کرد که شامل یک بخش، شیوه کارکردن با قرآن که بتوانیم از هدایت های آن بهره مند شویم و بخش دوم کارگاهی است که با توجه به شناخت حاصل شده از قسمت اول روی آیات و سوره های مطرح شده پیاده کنیم .

استاد طرح مطالعاتی کتب مرحوم صفائی اظهار داشت : قرآن تبیان لکل شی است و بزرگترین جفایی که می شود در حق قرآن کرد این است که قواعد فیزیک ، شیمی، روانشناسی و جامعه شناسی را بخوانیم و گزاره های آنها را با آیات قرآن تطبیق دهیم و بگوئیم این یک کارقرآنی خوب است و این آیه قرآن با این مسئله روانشناسی مطابق است .

وی با اشاره به دعای 22 صحیفه سجادیه که امام سجاد (ع) زمانی که در شدت دردورنج بود آن را می خواندند، افزود : نوع نگاه قرآن به انسان با نوع نگاه روانشناسی به انسان متفاوت است . فردی که دچار درد ورنج شده است وقتی به قرآن یا صحیفه سجادیه مراجعه می کند یک جور درمان می شود و وقتی پیش روانشناس می رود جور دیگر. دعا افق نگاه مارا وسیع می کند نوع دید مارا عوض می کند و طاقت مارا افزایش می دهد.

استاد ابراهیمی درادامه گفت : هدف ما از برگزاری چنین جلساتی این است که ضمن دیدار با قرآن و آشنایی با ترجمه ی آن علاوه براینکه خودمان بهره مند می شویم ،دیگران را هم بهره مند کنیم واگر راهی غیر از این انتخاب کنیم به سرانجام نخواهد رسید.

استاد حوزه و دانشگاه بافته های بشرخیلی زیبا دانست و بیان داشت : این بافته ها گاهی جلوه ی فلسفه ،گاهی عرفان و گاهی در علوم دیگر سر در می آورد.  قرآن تفاوت عمده ای با بافته های بشر دارد. اعراب جاهلیت به پیامبر میگفتند قرآن تو شعر است و پیامبر را شاعر می خواندند ولی در سوره ی شعرا و یس داریم که خداوند به پیامبر می فرماید و ما عّلّمناه الشعر، ما به تو شعر آموزش ندادیم .

ایشان در ادامه خواستگاه احساس هر شخص را خود شخص دانست و گفت : در عالم چیزی به عنوان تصادف یا شانس بد نداریم . اگر معتقد به اینها باشیم مشخص است که در مبانی زیرین فکر ما شرک وکفر وجود دارد یعنی معتقدیم که خداوند عالم را خلق کرده ولی یک جایی ربوبیت نکرده است .

استاد ابراهیمی تأکید کرد : اراده ی خداوند غیر از ربوبیت اوست ." اذا اراد الله شی : یعنی وقتی میگوید باش پس می باشد. اماربوبیت خداوند یعنی این که من بر اساس موضع گیری هایی که می کنم خداوند راه را نشان می دهد حال یا راه هدایت است یا ضلالت پس واضع راه ضلالت هم خداوند است وخداوند شیطان را هم خود آفریده است.

وی گفت : اینکه شمر میتواند وارد گودی قتلگاه شود و ضربه بزند به خاطر ربوبیت خداوند است نه اینکه خداوند خواسته و اراده کرده است بلکه اراده ی زشت انسان است و همان اراده ی شمر است ولی خداوند اداره میکند و حضور تام دارد ولحظه ای هم غافل نیست حال ما که در این عالم هستیم باید اهل شعور باشیم با قرآنی روبرو هستیم که در واژه های آن دقت و ظرافت بسیار به کار رفته است .

استاد طرح مطالعاتی بیان داشت : قرآن شعر نیست بلکه وحی است وحی یعنی خواستگاه آن کلام خداوند است و جنس آن با همه ی علوم متفاوت است . خواستگاه قرآن غیب است علمی فراتر از علوم دیگر. در کنار همه ی علوم، علمی است به نام شهود . شهودهای ما در عالم رویا هستند و ناشی از عقل و حس و تجربه نیست .

ساده ترین شهود خوابها هستند و محال است کسی خواب نبیند. جنس قرآن شهود نیست حاصل شهود پیامبر و مکاشفه ی پیامبر هم نیست بلکه وحی است از جانب خداوند به پیامبر و تفاوت ماهوی با علوم دیگر دارد.

لازم بذکر است مسابقه کتابخوانی روش برداشت از قرآن توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس خواهران برگزار شامل دو مرحله دیگرهم می باشد که عبارتند از مسابقه کتبی و تحویل پروژه های تحقیقاتی .جوایز مسابقه کتبی شامل سفر مشهد مقدس و هدایای نقدی می باشد . بسته های نفیس فرهنگی برای شرکت کنندگان در بخش پروژه های تحقیقاتی در نظر گرفته شده است .


 


نظر شما :