کرسی آزاد اندیشی

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۹ کد : ۶۱۴۳ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۸۶۳
کرسی آزاد اندیشی " بانو ونقش گمشده اش " با حضورخانم دکتر نیلچی زاده زاده در پردیس خواهران برگزار شد.
 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفترنهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان، کرسی آزاد اندیشی با موضوع  " بانو ونقش گمشده اش "  با حضور خانم دکتر نیلچی زاده در پردیس خواهران دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

کرسی آزاد اندیشی  " بانو ونقش گمشده اش "  با حضورخانم دکتر نیلچی زاده زاده  مشاور سابق ملی جوانان ، کارشناس برنامه سمت خدا واستاد دانشگاه الزهرا و تهران وبا حضور 4 تن از نمایندگان دانشجویی در پردیس خواهران دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

دکتر نیلچی زاده در ابتدای جلسه اظهار داشت :  قانون وقائده نظم هوشمندانه عالم هستی این است که که هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد. اگر چیزی از جای خود خارج شود و تا وقتی این بی قراری به یک قرار حقیقی  بر نگردد قطعا در این پازل داینامیک یک آسیب رخ داده است . مثل پازل دومینو.حال با این نگاه فیزیکی ، زن در هویت جنسی و انسانی یعنی در سه مرحله تمدن سازش چه نقش ویژه ای دارد که اگر کم رنگشود این بازی میتواند به ضرر بشر تمام شود . چه نقش هایی اگر نادیده گرفته شود این آسیب ماندگار میشود. با این نگاه هویت جنسیت زنانه ویژگی متمایزی خواهد داشت .

 

مشاور سابق سازمان ملی جوانان گفت : وقتی در عالم هر چیزی سر جای خودش است پس زن جایگاهی خاص خواهد داشت .با این نگاه تعیین این اینکه این جایگاه رو چه کسی قراراست روشن کند، زن قراراست کی باشه چی باشه و چیکاره باشه ؟ 6 سوال اصلی وجود داردکه خبرنگارها میگویند که هرکسی به این 6 سوال جوب بدهد  مسئله را حل کرده است .چه کسی ؟ کی؟ کجا؟ چرا؟ چگونه؟ چقدر؟

 

استاد دانشگاه تهران والزهرا (س) در ادامه افزود : از کی حرف میزنیم ؟ زن .کی در موردش صحبت میکنیم ؟ از بدو تولد تا زمان مرگ این جنسیت رو با خودش خواهد داشت.کجا دنبال نقش زن می گردید ؟ در خانواده جامعه . دو نقش مقابل هم همانند دو آینه .چرا زن باید مادرباشه ؟ چراباید شغل داشته باشه ؟چگونه یک زن در خانواده میتونه موثر باشه ؟ هم خودش رشد داشته باشه و هم به دیگران کمک کند که این رشد کنند وچقدر زن باید برای افراد خانوداش و خودش و جامعه وقت بگذارد؟

 

دراین کرسی که شامل سه موضوع  فرزند کم تر مادر موفق تر ، مدیر موفق یا مادر موفق ورابطه سبک زندگی کنونی با بالاتر رفتن سن ازدواج بود ، موضوعات به وسیله مجری مطرح وهریک از 4 نماینده که از قبل نام نویسی و اعلام آمادگی ودر رابطه با موضوعات مطالعه وتحقیق کرده بودند،        به بیان نظرات خود در مدت زمان اختصاص یافته پرداخته و بعداز اتمام وقت ایشان، از نظرات حاضران در جلسه در نقد یا تأیید نمایندگان استفاده شد و در پایان خانم دکتر نیلچی زاده به جمع بندی راجع به هر موضوع پرداختند .

 

خانم ف -ح در رابطه با موضوع اول که فرزند کم تر مادر موفق تربود گفت : منظور از نقش گم شده خانم چیست ؟مگه نقشی گم شده که دوباره بدستش بیاریم ؟ و یا بجای نقش گم شده بهتر است  بگوییم نقش تغییر یافته زن . درست است زنان و مردان با هم متفاوتند، اما آیا همه اینا یه مانعی است که از شرایط استفاده نکنند ؟ دنیای قدیم نگاه تحقیر آمیزی به زن داشته و او را عامل گناه میدانسته،  ولی در دیدگاه اسلام تردیدی نیست که زن و مرد با هم تفاوتی نداشته وندارند .

 

 

 

ف - ح افزود: فرزند کمتر یا مادر موفق این دوتا از نظر بنده هیچ ربطی به هم ندارند چون ما هیچ آماری  نداریم که هرکسی که فرزندش کمتر بوده مادر موفق تری بوده و با بالعکس . این چیز مطلقی نیست چون فرهنگها فرق می کنند .

 

خانم ز- ربه عنوان دومین نماینده دانشجویی اظهار داشت : ابتدا باید سوال اول رو مشخص کنیم . مادر موفق از نگاه فرزندان و یا خودش و یا دیگران و یا مادر موفق در خانواده یا در جامعه . اولا دقیقا اینگونه نیست که کسی که فرزند کمتر دارد تربیت بهتری خواهد داشت. ما حد سلامت رو در نظر بگیریم باید به حد خودش باقی بماند. در جامعه هم که نگاه کنید ،اگر مادری فزرند کمتر داشته باشد بهتر میتواند نقش خود را ایفا کند و موفق تر باشد، ولی بنظر بجث مادر موفق در خانواده ست که بر میگردد به اینکه آیا آن مادر در خانواده میتواند چند فرزند را تربیت کندیا خیر؟

 

س - ا سومین نفراز دانشجویانی که اعلام آمادگی برای حضور در کرسی کرده بود در ادامه بیان داشت : در رابطه با فرزند کمتر اصلا کاری نداریم که مادر شاغل است یا نه ، چرا که  امروزه در جامعه ما تعداد فرزندان خودبخودروبه کاهش می رود. دموضوع مهم اینجا مطرح است : یکی بحث تربیت و یکی هم اقتصاد خانه .  محققین معتقدند همه مولفه های اقتصادی نتوانسته موثر در فرزند آوری باشد  ودر تحقیقات به این نتیجه رسیدن که اگر شرایط اقتصادی یک جامعه رو بالا ببریم  باعث کاهش نرخ تورم میشه ولی باعث افزایش فرزند آوری در خانواده ها نمی شود. پس مهمترین امر تربیت است . حتی در خانواده هایی که رفاه کافی دارند تمایلی به فرزتد آوری نیست که بگوییم از نظر اقتصادی مشکل دارند. کم فرزندی بین تمام خانواده ها شایع شده و وقتی یه دختر خانواده تشکیل میدهد باید روابطش رو با شوهر تنظیم کند و از طرفی هم بتواند فرزند خود را تربیت کند .

 

ف م دانشجوی ارشد ادبیات عرب هم در ادامه به عنوان چهرمین نماینده در رابطه با موضوع اول گفت: در مورد موضوع درسته اگرفرزند کمتر باشد مادروقت بیشتری برای تربیت صرف می کند اما حق نداریم فرزند رو از داشتن برادر و خواهر محروم کنیم . جامعه ما دارد به سمت انزوا پیش میرودو این سیاستی است که برخی دولت ها پیش میگیرند . این سیاست منافات با دین مادارد .دین میگوید هر چقدر توانایی تربیت فرزند راداری به همون اندازه فرزند بیار . درگذشته مادرها سواد کافی نداشتند اما فرزند های موفقی داشته اند اما مادر ها امروزی با تحصیلات بالا اظهار نتوانستن در تربیت و تولید نسل دارند . درنسل امروزی خلا تربیتی وجود دارد . به نظر من مادرهای قدیم تمام وقت خود را برای تربیت صرف میکردند ،اما مادرهای امروزی وقت خود را با واتساپ و ... تلف می کنند با موضوعات بیهوده، بهتر بود بگوییم فرزند کمتر مادر اگاه تر .

 

در پایان اظهار نظرات نمایندگان دانشجویی خانم دکتر در جمع بندی افزود: امروز بحثی با نام جنگ جمعیتی در دنیا هست که کاملا ساخت کشورهایی هست که ادعای کدخدایی می کنند در دهی که راهشون نمیدهند . سال گذشته کشتار کودک و زن در غزه ؟ تعداد کشته های زنان بیشتر بود چون میخواستن نسل از بین برود. امسال تصویر یمن رو دارید زنان و کودکان مورد هدف هستند . جنگ نامرئی امروز جنگ جمعیتی است.دوتا از مصوبه های جدی در امریکا یکی پروژه مطالعاتی درباره رشد جهانی در اهمیت ملی امریکا ست. این پروژه اعلام میکند برای داشتن سلطه باید جمعیت روکم کنیم .

 

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: امروز در کشور 27 سالگی سن سختی ازدواج دختران و سن سی سالگی سن ناامیدی از ازدواج برای دختران است . اما قراره فرایند تخصصی و اشتغال اینقدر دغدغه اول بشود که ازدواج پارامتر هفتم باشد. اعتقادشان این است که ابتدا گذران خوب جوانی وبعد ازدواج هم می شودبچه آورد . بهترین زمان مادر شدن وقتی است که صدای بچه راکه میشنوی تو دلت قند اب بشه .بهترین زمان ازدواج دخترها سال سوم دانشگاه  است .

 

مشاور سابق سازمان ملی جوانان در ادامه گفت : فرزند سالاری و فرزند ابزاری جز بیماری های خانواده های کم فرزند است . 25 سال طول میکشه تا حد نساب فرزند آوری به حد معمول برسد .تک فرزندی در تربیتش مشکلاتی است  و بچه زود رنج و مسئولیت گریز بار می آید و حوصله کافی ندارد. یعنی قدرت تصمیم و هویت یابی و تعامل افول میکند . در دوران ابتدایی خواهر و برادر بیشتر کمک میکردند پس در تربیت تاثیر دارد . هرچه صمیمیت بین زن وشوهر بیشتر باشد، تربیت بچه ها بهتراست . تک فرزندی باعث خودخواهی بیشتر بچه می شود و پدرومادر رو زودتر پیرمیکند.

 

در ادامه هریک از نمایندگان و حاضران در جلسه به اظهار نظر در رابطه با دو موضوع دیگر در کرسی آزاد اندیشی پرداخته و خانم دکتر نیلچی زاده به جمع بندی پرداختند.

لازم بذکراست کرسی آزاد اندیشی "بانو ونقش گمشده اش " به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با شرکت حدود 100 نفر از دانشجویان در پردیس خواهران دانشگاه  کاشان برگزار شد .
 

 

 

 

 


نظر شما :